Temaet for årets Rosa sløyfe-aksjon fra Brystkreftforeningen er ”Slekten din er verdt å kjenne”. Derfor består Kari Traas Rosa sløyfe-buketter av favorittblomstene til Kari, moren og døtrene. Hver blomst har sin historie, og sin naturlige plass i buketten – akkurat som i en familie.

For Kari Traa selv var det ikke spørsmål om å si annet enn ja da Mester Grønn ringte og lurte på om hun ville være med på samarbeidet. Svaret var enkelt og kjapt: «Dette er sjølvsagt noko eg ynskjer å delta på»

En dag i august møtte Kari opp hos Mester Grønn og med seg hadde hun morens ønske om at buketten skulle inneholde Hortensia, døtrenes innspill om at rosa er verdens fineste farge og minnet om plastblomstene som bestemoren pleide å ha på badet. Søte små blomster som faktisk ikke er laget av plast, men som bærer navnet hypericum. Karis egen favoritt er germini på grunn av den enkle og stilrene formen og de klare fargene.

Resultatet ble to flotte buketter som skal selges i alle Mester Grønns butikker i oktober til inntekt for Rosa sløyfe-aksjonen.

Kari Traa Rosa sløyfe workshop_2_sRosa sløyfe bukett uke 40-41_sKari Traa (4)_s

Langvarig samarbeidspartner

Det er åttende året på rad Mester Grønn er hovedsamarbeidspartner for Rosa sløyfe-aksjonen. I en bedrift med nesten 90 % kvinnelige ansatte er det helt naturlig å knytte en rosa sløyfe rundt Mester Grønn i oktober i år igjen.

– Blomster er glede og inspirasjon. Rosa sløyfe-bukettene er vårt bidrag til å støtte en viktig sak. En vakker bukett, som også kan være en liten påminnelse: Snakk med kvinnene i familien din om brystkreft, sier markedsdirektør Hege Hildeng i Mester Grønn.

Kari Traas nydelige og personlige bukett finner du hos Mester Grønn i oktober. Buketten koster 250,- og 25,- kroner fra hver bukett går til Rosa sløyfe-aksjonen.

I 2015 ga Mester Grønn 1,9 millioner kroner til Rosa sløyfe-aksjonen. Målsetningen for 2016 er å slå dette. Derfor har vi i tillegg til Kari Traa bukettene et bredere utvalg av Rosa sløyfe-produkter, som roser, hortensia, duftlys og pin, noe for enhver smak, til hverdag og helg, til deg selv eller som gave.

Årets Rosa sløyfe aksjon

Rosa sløyfe-aksjonen eies av Kreftforeningen og Brystkreftforeningen. I noen familier rammes mange av brystkreft, noe som kan være et tegn på at sykdommen er arvelig. Arvelig brystkreft kan forebygges og prognosene bedres. Første steg er åpenhet om slektens sykdomshistorie.

– Vårt håp er at økt kunnskap skal gi de som trenger det tettere oppfølging, slik at færre får brystkreft og flere blir friske. Gjennom årets Rosa sløyfe-aksjon ønsker vi å spre informasjon og øke kunnskapen om arvelig brystkreft. Vi ønsker at flere som har behov for genetisk veiledning og eventuelt en gentest, får det, men også å berolige dem som engster seg unødig, sier Marit Sophie Egge, Aksjonsleder Rosa sløyfe.